JAA SOMESSA
Facebook
Twitter
LinkedIn

Miten GDPR vaikuttaa verkkomainontaan?

Lähteenä MarketingWeekissä Michael Barnett:n 9.5.2018 julkaistu artikkeli.

Verkkomainonta muuttuu GDPR:n myötä. Asetuksen voimaanastuminen ei vaikuta ainoastaan siihen, miten verkkomainontaa tekevät yritykset voivat käyttää henkilöistä kerättyjä tietoja mainonnan kohdentamiseen. Se vaikuttaa myös siihen, miten tietoa saadaan kerätä ja miten mainontaa jatkossa tuotetaan.

Verkkomainonta kokee merkittävän inflaation henkilökohtaiseen dataan pohjautuvan verkkomainonnan kohdistuksen osalta GDPR asetuksen vuoksi. Syynä tähän on yksinkertaisesti se, että kuluttaja ei halua enää antaa tietojaan profiloitavaksi samalla tavoin kuin aikaisemmin eikä ennen 25.5.2018 kerättyjä tietoja saa enää käyttää verkkomainonnan kohdennukseen. 

GDPR Email permissions

Viime viikko ja erityisesti perjantai 25.5. jää historiaan varmasti yhtenä sähköpostin kuumimmista hetkistä, kun yritykset ympäri Eurooppaa lähettelivät asiakkailleen viestejä liittyen henkilötietojen keruuseen, rekisteröintiin ja markkinointilupiin.

Vaikka Internet Advertising Bureau (IAB) on antanut ohjeen siitä miten kuluttajien tietoja on suositeltavaa kerätä, pyrkivät monet mainostajat ja julkaisijat kuitenkin kaikin tavoin varmistamaan sen, että kuluttajilta saadaan mahdollisimman laaja suostumus heidän henkilötietojensa käsittelyyn. Laajamittaisen datankeräyksen taustalla on ajatus siitä, että kohdennettu mainonta ei välttämättä onnistukaan halutulla tavalla ellei henkilödataa ole käytettävissä. Me täällä ADSemanticilla emme ole asiasta niinkään huolissamme, sillä teemme kohdennettua verkkomainontaa Euroopassa aivan toisella tavoin kuin muut toimijat. Hyödynnämme kohdennuksessa nimittäin avainsanojen lisäksi sisällön syväanalyysiä sekä semanttisen datan analyysiä keinoälyn avulla.

Mainosjätit kuten Google ja Facebook ovat maininneet olevansa GDPR:n vaatimusten mukaisia 25. toukokuuta alkaen. Tästä syystä he ovat velvoittaneet heidän mainosalustojaan käyttävät yritykset todistamaan sen, että yrityksillä oikeasti on kuluttajan antama GDPR-asetuksen mukainen lupa käyttää tietojaan yrityksen markkinointiin. Tämä on yksi syy siihen miksi lupia haalittiin niin hanakasti.

Teknologiayritys PageFair:n ekosysteemijohtaja Johnny Ryan näkee, että henkilön profiloinnin poistaminen verkkomainonnan taustalta on ainoa toimiva ja lakia noudattava lähestymistapa yrityksille jotka haluavat tehdä kohdennettua verkkomainontaa.

Markkinointilupia on kuitenkin melko hankala saada. Ihmiset haluavat nähdä selkeästi enemmän personoituja mainoksia verrattuna kohdentamattomiin mainoksiin, mutta eivät halua sitoutua mainonnan saajiksi. Kohdennukselle tämä ristiriita voi luoda ongelmia, ellei verkkomainonnan kohdennus tapahdu eri tekniikan kautta kuin henkilöprofilointia hyödyntäen.

Verkkomainonnan hinnat nousussa GDPR asetuksen myötä

Koska perinteiseen verkkomainonnan kohdentamiseen rakentuu paljon haasteita GDPR:n myötä, asettaa se paineita kohdennetun markkinoinnin voimakkaallekin hinnan nousulle. Hintapaineita tulee myös sitä kautta, että kohdennettujen mainosnäyttöjen saamien verkossa vähenee huomattavasti joidenkin lähteiden mukaan. Vaihtoehtona voidaan toisinaan nähdä mahdollisuutta tarjota näytettäväksi personoimattomia kohdistettuja mainoksia sen ollessa kustannuksiltaan edullisempaa. Aidosti kohdennettua verkkomainontaa on kuitenkin myös tulevaisuudessa mahdollista tehdä kustannustehokkaasti.

Verkkomainonnan hinnat nousussa GDPR asetuksen myötä

Henkilökohtaisten tietojen muuttuessa harvinaisemmiksi hyödykkeiksi verkkomainonnassa ei profiloitu mainonta kuitenkaan häviä täysin. Ryanin mukaan “siitä tulee hyper-premium, pieni markkinarako, ja sen olemassaolo on myös tärkeää erityisesti julkaisijoille, jotka voivat saada kuluttajilta henkilökohtaisen suostumuksen mainonnan kohdentamiseen erittäin kapean segmentin osalta. Toisaalta kohdennusteknologian muuttuminen enemmän kontekstuaaliseen suuntaan voi luoda kohdennetulle verkkomainonnalle myöskin selkeästi laajemman markkinaraon.” Me ADSemanticilla uskomme, että markkinoinnin tulevaisuus ei vaadi valtavia määriä profiloitua dataa, vaan se pohjautuu aivan uudenlaiseen tekniikkaan, jolla kohderyhmät tavoitetaan uudenlaisen datan avulla. Tässä tekniikassa olemme edelläkävijöitä.

ADSemantic tekee kohdennettua verkkomainontaa GDPR asetuksen mukaisesti ilman henkilön profilointia.

Ota yhteyttä, niin kerromme miten.

Voit halutessasi poistua blogin postituslistalta alta.

Tilaa blogi

Tilatessasi blogin – saat vain blogin. Emme käytä osoitettasi mainospostin lähettämiseen emmekä luovuta osoitteita kolmansille osapuolille.

Muuta kiinnostavaa luettavaksi